În decursul anilor am tot căutat Youtuberi din Mediaș care să se ocupe serios de asta. Să fie perseverenți și să nu renunțe după mici dezamăgiri precum cifrele mai puțin satisfăcătoare și succesul care desigur nu vine peste noapte.
Am discutat în trecut cu Răzvan Ignuță care demarează un proiect educațional pe Youtube și nu numai, iar acum a venit rândul lui Tamas Szasz Fulop, pentru majoritatea cunoscut drept Mex să ne împărtășească din secretele unui creator de conținut aflat la început de drum.
De ce Youtube? Ce echipamente ai nevoie pentru a te avânta în această lume interesantă a creatorilor de clipuri video? Cum să folosești rețelele sociale la adevărata lor capacitate? Despre toate acestea vom discuta în cele ce urmează! 🙂
Când ai decis că vrei să faci Youtube?
Răspund într-o secundă la întrebare, dar înainte vreau să vă mulțumesc pentru invitația la acest interviu, să vă felicit pentru tot ceea ce a reușit să facă Medias Live pentru a da acea pată de culoare orașului Mediaș, și nu în ultimul rând să îi mulțumesc celui care citește aceste rânduri într-o perioadă în care atenția tuturor se mută în mare parte pe vizual, pe video și din ce în ce mai puțin pe text.
Am făcut această mică introducere, și pentru că are mare legătură cu întrebarea.
De mic copil am avut tendința să mă exprim în mod public, să ofer ceva de la mine nu doar să reproduc ceea ce am primit de la societate. Așa că încă de pe la 16 ani căutam să le vorbesc oamenilor despre opiniile mele: fie prin radio, fie prin muzică, prin text, grafică sau chiar prin organizarea unor evenimente.
Încet, încet timpul s-a comprimat și oamenii au devenit din ce în ce mai puțin răbdători în fuga spre “nici ei nu știu ce”. Și așa a apărut alternativa pentru televiziune, YouTube-ul.
Țin minte că mă fascina când vedeam cum simplii oameni își pot pune creativitatea în fața a milioane de urmăritori prin emisiunile lor online. Și atunci am zis: hei, dar asta pot face și eu, pot să vorbesc liber despre gândurile mele și să încânt sau să ajut pe alții la o scară mai mare.
Pe vremea aceea mă uitam mult la Levente Elekes, gazda canalului de YouTube cu numele FriendShow. Mă acapara stilul lui, și îmi ziceam că mă apuc și eu, dar nu azi, nu-nu, azi nu am cum că sunt ocupat, nu am nici aparatura necesară, nu am nici timp, dar într-o zi o voi face.
Te întrebi cât timp căutam scuzele astea?
Doar vreo 3 ani, până când în 2016 am lansat primul meu vlog chinuit și am așteptat frumos în banca mea să vină milioane de oameni care să dea click și să se bucure de ceea ce am de zis.
Vlog-ul de atunci a fost văzut de fix 596 de persoane (vizionări strânse în 5 ani de zile), fapt ce m-a făcut să renunț. Era prea puțin în viziunea mea de atunci (era 2016, și nici nu prea știam cât de important este marketingul). Așa că mi-am reluat viața, și am decis că într-o zi voi revenii pe ecrane.
Doar că deșii aveam visul ăsta, munca nebună de câte 14 ore pe zi pentru business-ul meu m-a ținut captiv și deșii reușisem să-mi cumpăr toate sculele profesionale pentru vlog, nu avem nici timp și nici energie ci doar un regret din ce în ce mai puternic.
Din păcate (sau poate din fericire) eu am învățat prin the hard way, și până nu m-am izbit de pământ, nu am realizat, că visurile devin realitate doar dacă le acorzi suficientă importanță.
Așa că după toată munca depusă în ultimii ani cu nopțiile pierdute pentru a reușii să am tot pentru a putea să mă apuc de Vlog, într-o zi am pierdut tot. Am falimentat compania care într-un timp producea chiar mii de euro pe zi, am pierdut oameni dragi din viața mea, am pierdut toată averea mea inclusiv aparaturiile pentru care am trudit așa mult.
Efectiv m-am trezit cu hainele de pe mine, și cu rucsacul în care mai aveam doar laptopul. Atât mai aveam.
Acum nu mai era despre a căuta momentul potrivit de a face ceea ce îmi doresc, nici măcar despre a avea lucruri care să mă ajute să fac asta.
Acum trebuia spusă povestea și atât!
Ironic, nu? Cum deodată nu mai aveam nimic și totuși am realizat că pot face YouTube, și fără să am lumini, camere scumpe, sau microfoane de sute de euro.
Totuși mai era ceva, teama de a ieșii în public, până într-o zi când un bun prieten mi-a spus verde în față că DOAR ANONIMII STAU ÎN SPATE.
M-a mișcat tare mult replica lui așa că am strâns din dinți și mi-am promis, că în 48 de ore o să am primul vlog online chiar dacă trebuie să filmez cu săpunul din baie, pe casa scărilor.
Din fericire, am reușit să câștig niște bani, încât ziua următoare am putut să-mi cumpăr o cameră decentă, și am putut elabora un plan de marketing prin care lansarea vlog-ului să fie de succes.
Am decis că vreau să fac asta pentru că mă consider dincolo de toate un antiexemplu și cred că mulți au de învățat din experiențele mele, ce să evite și cum să nu facă. Am hotărât asta când mi-am dat seama că vreau să fiu o voce, nu un ecou.
Ce obiective ți-ai setat pentru canalul tău? Ce dorești să transmiți?
Voi începe cu un răspuns mai rece, mai matematic pentru a putea ilustra cât mai clar obiectivul meu, iar apoi voi intra puțin și în profunzime pentru că nu este vorba doar de cifre, e mult mai mult de atât.
În primul rând vreau să menționez că acest canal de YouTube, fondat în a doua parte a anului 2020 nu este un proiect singular, de sine stătător. Este doar un element dintr-un proiect mai mare care face referire la brandingul personal. Vlog-ul de pe YouTube este în strânsă conexiune cu celelalte platforme de socializare și uneori are ca scop de a face legătura către alte zone în care apar și de a întregii imaginea.
Strict pentru YouTube, mi-am fixat ca și scop pentru anul 2021 să ating 100.000 de abonați activi cu un minim de 20.000 de vizualizări per video, însă îmi doresc să nișez cât mai mult materialele în așa fel încât să am o audiență proactivă, și valoroasă.
Asta ar fi pentru anul acesta, însă ca și imagine de ansamblu, vreau să devin acea personalitate publică în prima fază din România, apoi pe internațional care să apară instant în mintea oameniilor atunci când se gândesc la independența personală (fie vorba de independență emoțională, financiară, sau așa mai departe.)
Mi-am propus că vreau să schimb radical în bine măcar viața unui singur om de pe planetă și dacă e să fie mii sau milioane ăsta e doar un bonus.
Contrar a ceea ce se transmite prin social media în zilele noastre adică perfecțiunea, doar momentele bune din viața oamenilor, acea imagine perfectă, eu vreau să vorbesc despre realitate fie ea buna sau rea. Vreau să vorbesc despre eșec și despre lucrurile mai puțin sexy din viață, pentru că am învățat că doar în momentul în care cel din fața ta se identifică cu povestea pe care o transmiți, doar atunci o să îl impacteze.
De cât de bine o duce toată lumea, vedem des pe online, defapt în mare parte doar asta vedem, fiecare postează când are cu ce se lăuda, însă știm toți că viața nu e doar roz. E deseori doar alb și negru. Acest monocrom vrea să fie esența vlog-ului meu, cu nuanțele roz doar atunci când chiar e cazul.
Care a fost materialul video cel mai impactant pentru tine din cele realizate până acum?
WOW ce întrebare! Nici nu știu cum să răspund pentru că imediat ce am auzit întrebarea mi s-a ridicat părul pe mine. Am piele de găină și simt cum iese sentimentalul din mine.
Interesant este că după lansarea fiecărui material am avut câteva momente când mi-au dat lacrimiile (uneori am și plâns, dar hei, nu ar trebuii să spun asta, nu?), pentru că mă implic cu toată ființa la fiecare video pe care îl pregătesc și până acum am vorbit doar despre lucruri care au lăsat cicatrici în interiorul meu și sunt convins că mulți se identifică cu cele spuse acolo.
Totuși dacă e să aleg un singur material care m-a impactat cel mai mult, acesta ar fi primul Vlog, în care am povestit despre cum m-am întors la zero după ce am pierdut tot și cum am reușit să depășesc momentele extrem de fragile și dificile.
Este un video special în primul rând pentru că a fost creat la cald într-o perioadă în care mă căutam deșii mă găseam mai greu, într-o perioadă, în care a trebuit să las în urmă tot ce știam despre viața mea până atunci și să renasc complet nou în circumstanțe proaspete.
A fost un Vlog la care am lucrat foarte mult și am investit enorm, dar era necesar fiind vorba despre o lansare și fiind vorba și despre un risc imens în care m-am aruncat fără să știu reacția publicului, știind că voi da cărțile pe față.
Au fost zile întregi de lucru, alături de Casian Șoneriu până am pus cap la cap marketing-ul, scenariul (pe care apropo l-am modificat cu câteva ore înainte de lansare, și a fost un moment palpitant despre care voi vorbii în viitor), cadrele, vociile, montajul, PR-ul și așa mai departe.
A fost o lansare în care s-au investit sume de bani considerabile au participat zeci de oameni și o muncă asiduă pentru a ajunge mesajul acolo unde trebuie. Și acum țin minte primele cadre trase și re-trase de zeci de ori pentru că voiam să iasă totul perfect, momente în care eram atât de emoționat încât aproape îmi pierdeam vocea.
Apropo de asta, în al doilea vlog, am avut mult mai multe emoții, dar despre asta voi povestii data viitoare. Cert este că acela a fost cel mai muncit vlog. Atunci a trebuit să stau de vorbă cu străini pe strada, dar a meritat pentru că a și adus satisfacții enorme, și am reușit să fiu promovat de mentorul meu Lorand Soares Szasz, un om de afaceri cu aproape 500.000 de urmăritori în mediul online și unul dintre cei mai buni Speakeri din România.
Tot mai mulți ar vrea să se apuce de Youtube. Ce crezi că-i oprește din a face pasul decisiv?
Frica și răbdarea sau mai bine spus NE-răbdarea!
Este simplu să te uiți la ce a realizat altcineva și să spui că nu e mare lucru, că poți și tu.
Fără îndoială, poate să reușească oricine, dar câți dintre oameni sunt dispuși să și plătească prețul pentru succes?
Vin oameni la mine și mă întreabă cum să-și facă și ei un vlog, dar unul care să crească repede fără să genereze hate sau dușmani și să fie și ușor de făcut. Nu pot decât să le spun atât: Orice proiect trebuie început undeva, iar în primă fază rezultatele apar greu.
Cu cât investești mai multă energie în ceea ce faci cu atât recompensa va fi mai mare însă nu trebuie să uiți niciodată că dacă vrei să creezi ceva de durată trebuie să pui pe picioare o fundație solidă, iar asta cere timp, efectiv timp, în care nu vei primii nicio recompensă.
E ca atunci când vrei să construiești o casă mică, vei avea nevoie de o fundație modestă pe care o poți face relativ repede, însă rezultatul final va fi o căsuță și atât. Dar dacă vrei să construiești un zgârie-nori îți va lua mult mai mult, doar până sapi groapa pentru fundație, nu mai zic de întreaga construcție.
Am făcut această introducere doar ca să clarificăm, că lucrurile bune, se construiesc în timp, iar pentru asta ai nevoie de răbdare. Însă cine mai are răbdare în ziua de azi? Prea puțini!
Motivele concrete pentru care oamenii nu se apucă de YouTube sunt următoarele:
- Nu știu cum și unde să înceapă. Asta e pentru că nu au cunoștințele necesare, dar asta se poate rezolva cu un singur search pe google: “How to start my Youtube channel”
- Le este frică de ce o să zică lumea, de parcă ei trăiesc pentru gura lumii sau de parcă nu ar ști că oricum cei care îi judecă cel mai mult și cel mai des sunt chiar oamenii apropiați din jurul lor (de restu oricum nu le pasă).
- Simt că nu e momentul potrivit, ori pentru că nu au cea mai scumpă cameră video, ori pentru că ei cred că nu au nimic nou de spus, ori pur și simplu cred că ei nu sunt pricepuți la nimic. – Nimic mai fals! Îndrăznesc să spun asta cu mult curaj. Toți avem ceva interesant de spus sau de arătat. Toți știm ceva ce un număr de oameni nu a aflat încă. Ceea ce încerc să spun e că fiecare dintre noi ne avem audiența pe undeva trebuie doar să facem primul pas și să nu ne lăsăm aburiți de iluzia că avem nevoie de multe pentru a începe.
Ia telefonul tău, pune-te în fața unei ferestre pentru a avea lumină și apasă pe REC, apoi încarcă video-ul. Fă asta suficient de mult timp, îmbunătățind fiecare material și la un moment dat vei avea succes. Munca mereu o să bată talentul!
Ai răbdare să faci zilnic ceva pentru vlog-ul tău timp de 2-3 ani fără să aștepți vreo recompensă și să nu renunți? Dacă da atunci vei reușii!
Ce înseamnă Youtube în România din punct de vedere business?
Din punct de vedere business YouTube România are o creștere accelerată în ultimul timp și este clar că o să aducă din ce în ce mai multe venituri în buzunarele creatorilor.
Formula este simplă; pentru că prima sursă de venit atunci când creezi ceva pe platforma YouTube sunt comisioanele din reclamele care apar înainte, după și în timpul vizionării clipului. Advertiserii din românia investesc din ce în ce mai mult în aceste reclame și este de la sine înțeles că odată cu suprasaturarea reclamelor, și valoarea plătită pentru afișarea lor va crește.
Nu vreau să intru prea mult în detaliu, în aceste calcule, cert este că începe YouTube-ul să plătească mai mult decât decent și în România.
Sunt diferite modalități de monetizare pe lângă cel cu reclamele de la YouTube mai există și posibilitatea să plătească abonații o sumă fixă lunară prin care să susțină munca ta, dar desigur sunt și parteneriatele directe prin care brandurile se afiliază cu imaginea ta.
Aș putea să explic mult despre felul în care îți poți valorifica munca aici, dar cred că mai important de atât este să înțelegem două aspecte mari și late.
- Poți face YouTube part-time, dar atunci veniturile vor fi mult mai mici și vei crește mult mai încet, pentru că îți va fi greu să încarci materiale de calitate în fiecare zi dacă mai ai un job pe lângă asta. Asta te va trage puțin înapoi în raport cu cei care fac din asta o ocupație full-time și pot genera conținut relevant într-un ritm mult mai accelerat.
Sau desigur, poți să privești această oportunitate ca pe un model de afacere în adevăratul sens al cuvântului și să te ocupi doar de asta, însă vei avea nevoie de un back-up financiar pentru că banii vor veni de abia după câteva luni și asta dacă îți faci treaba bine.
Ca un mic truc: I-aș sfătui pe cei care vor să se apuce de YouTube și vor să câștige și bani din asta, să aleagă să se micro-nișeze în loc să vorbească despre lucruri generale unui public foarte mare, pentru că așa au șansa să strângă rapid o comunitate activă în jurul vlog-ului și să primească sponsorizări. - Trebuie să înțelegi că atunci când vrei să faci bani din asta, nu este suficient, să postezi doar atunci când ai chef și ce ai tu chef, iar contul tău se va umple de bani. Dincolo de toate miturile, este vorba de un business unde trebuie să îți înțelegi audiența să le oferi conținut relevant și captivant pentru a petrece cât mai mult timp în fața ecranului urmărind canalul tău, trebuie să faci marketing, vânzări, contabilitate, automatizări și așa mai departe. Ca un video de 3 minute să devină de succes vei muncii uneori, zeci de ore și vei investii resurse care se vor amortiza doar după câteva luni. Însă dacă înțelegi că odată cu creșterea, vei crea un flux semi-automatizat de venituri, atunci vei avea mai mult curaj să investești, fie bani, timp sau orice altceva.
În încheiere la această întrebare, vreau doar să atrag atenția, cum obișnuiesc să o fac mereu că YouTube, este o platformă care îți oferă expunere, și îți dă posibilitatea să ajungi ușor la o audiență mare, însă vei juca mereu după reguliile lor și nu vei avea control deplin asupra afacerii tale așa că nu te baza doar pe această platformă, ci fă-ți un plan prin care să îți muți încă de la început audiența, și pe alte platforme, de preferabil pe site-ul tău.
S-a mai schimbat percepția celor din jur față de Youtuberi?
Da, categoric! Și se schimbă percepția oameniilor față de Youtuberi într-un mod extrem de vizibil. Văd asta la comunitatea care s-a strâns în jurul brand-ului meu, dar și la cei mai în vârstă din familia mea.
Oamenii vor din ce în ce mai multă libertate, vor să-și aleagă sursele de informare, vor să aparțină anumitor comunități, vor să se simtă cât mai înțelesi, iar pentru asta caută autenticitatea pe care televiziunea nu o poate reda la fel ca YouTube-ul. Acolo unde simplii oameni sunt cei care transmit mesajul, dar mai ales vor răspunsuri acum, iar dacă până nu de mult a fost nevoie să aștepte o anumită oră pentru a vedea o emisiune la tv, acum pot avea la o simplă căutare ceea ce vor să vadă.
Pe de altă parte percepția asta cu vai doamne da ce e ăla un Youtuber sau un Vlogger, doar se maimuțărește în fața camerei și câștigă o grămadă de bani a apărut dintr-o realitate.
Ca și om de afaceri am învățat că cel mai simplu mod prin care poți viraliza ceva este prin intermediul copiilor. De ce? Pentru că ei sunt curioși și încearcă mult mai ușor lucrurile noi. La început și YouTube-ul, în special zona de Vlogging, a crescut tot prin copii, pentru că ei făceau asta de plăcere fără să-și dorească recompense financiare și aveau și mult mai mult timp decât adulții.
Evident că din acest aspect s-au născut o majoritate de materiale puerile cumva, și nu totul era văzut ca o joacă. Dar iată că platforma s-a maturizat, a crescut, iar acum creatorii se bat în a fi mult mai relevanți și a-i ajuta pe cei care îi vizionează, iar publicul începe să aprecieze asta.
Ca un fun fact, acum din ce în ce mai mulți oameni simpli se exprimă creativ în online, iar asta scade cu mult reticiența, pentru că dacă și eu fac ceva ce și tu faci, o să te apreciez mult mai mult.
O să mai spun ceva interesant care azi se poate schimba: Până acum am primit doar like-uri la toate materialele postate, și nici măcar un dislike. Poți fi tu primul care să faci asta. Important e să apreciezi într-un mod materialul și voi fi mulțumit.
Ceea ce vreau să spun cu asta, că dacă din 10.000 de vizualizări, nimeni nu a dat dislike, nici măcar vreun dușman rătăcit, atunci clar s-a schimbat percepția oameniilor din jur față de Youtuberi.
Care sunt vloggerii care te inspiră și pe care-i urmărești?
Sunt foarte selectiv în conținutul pe care îl consum și de obicei încerc să îmi valorific timpul cât mai bine. Asta nu înseamnă că nu urmăresc și vlog-uri care nu au neapărat ceva de spus, doar pur și simplu mă binedispun și atât. Am nevoie și de așa ceva, deci am și din zona asta câțiva YouTuberi pe care îi urmăresc.
Printre cei pe care îi urmăresc, sau cei de la care mă inspir pot să numesc următoarele canale, sau vloggeri: Derek Halpern, Cristian Onetiu, Lorand Soares Szasz, George Buhnici, Vlad Grigorescu, Mane Voicu, Sebastian Dobrincu, a_cup_of_iz, Cavaleria.ro, Antonia Elena, Yanko, Andi Moisescu, Dorian Popa, Selly, Robert Ionescu, The Rise To The Top, Roberto Blake, TED și TEDx, Y Combinator, Chase Jarvis, Pat Flynn, Behind The Brand, Sunny Lenarduzzi, Startup Grind, GaryVee, Noah Kagan, King Of Kings Energy și mulți alții.
Pentru că lista mea e cam lungă, nu recomand neaparat să te abonezi la cei menționați de mine, în schimb poți încerca să cauți următoarele cuvinte cheie pe youtube: podcast romania, și te asigur că vei da peste o grămadă de interviuri sau discuții din care poți învăța multe în timp ce te și relaxezi.
Ce părere ai despre TikTok și alte rețele de socializare în afară de Youtube?
Excelentă întrebare! Dar permite-mi să o corectez puțin. Nu pentru că nu ar fi în regulă așa, ci pentru că aș pune accentul diferit.
Întrebarea ar suna în felul următor: Ce părere ai despre alte rețele de socializare în afară de Youtube, dar mai ales despre TikTok?
Cuvântul cheie este TikTok și nu degeaba am ținut să pun așa mult accent pe el pentru că din punctul meu de vedere, anul 2021 este anul TikTok-ului în online.
Voi dezvolta imediat de ce cred asta, dar întâi aș vrea să fac o trecere scurtă în revistă, a tot ceea ce înseamnă prezență online în 2021, și cum văd eu diferitele rețele de socializare.
Pentru o reușită în online în primul rând trebuie să îți cunoști foarte bine audiența și să înțelegi unde îi găsești, pe ce rețele de socializare, și acolo să devii foarte activ. În al doilea rând, ca să te bucuri de expunere, este clar că trebuie să ai prezență pe majoritatea platformelor de socializare pentru a nu rata vizibilitatea și oportunitatea de a putea transmite mesajul tău la cât mai mulți într-un mod relevant.
Unele rețele nu îți vor aduce neaparat monetizare, dar vor crea poduri între ele și vor redirecționa utilizatorii către locurile în care vrei tu ca magia să se întâmple. Hai să explic printr-un exemplu:
Odată cu decizia ta de a te afișa în mod public, devi automat un micro-influencer și în timp odată cu creșterea te vei transforma într-un adevărat influencer, iar fiecare platformă își va avea rolul ei. Dacă prin YouTube decizi să livrezi conținutul principal postările de pe instagram te vor ajuta să transmiți mai ușor identitatea ta, să creezi expunere, story-urile din instagram vor fi utile să dai mai departe noutățile, și să îi oferi audienței tale posibilitatea să te cunoască mai bine prin mici momente distribuite zilnic.
Facebook-ul îl vei putea utiliza în scopul de a crea interacțiune și de a dezbate anumite subiecte, iar toate astea vor întregii imaginea de ansamblu. Eu de exemplu mai utilizez și Tellonym unde cei care mă urmăresc îmi pot adresa întrebări în mod anonim, iar asta mă ajută să aflu mai ușor curiozitățile lor, dar îi ajută și pe ei să mă descopere mai bine.
Și acum să spun și de ce cred ca TikTok-ul este rețeaua de socializare a anului 2021, și că este un tren în care acum e momentul să te urci dacă vrei să devii creator de conținut online. TikTok-ul este tot o platformă de video-sharing, ca și youtube-ul, doar că aici alta este strategia și scopul. Pe TikTok poate posta oricine un video creativ, fie un dans, un mic sfat, sau ceva amuzant doar că nu poate fi mai lungi de 60 de secunde.
Acest aspect poate părea banal, însă tocmai aici e secretul, căci fiind videouri scurte, creatorii comprimă informația relevantă, iar pentru cei care se uită devine o formă ușoară de consum, ba mai mult, crează dependență și îi ține pe oameni lipiți de ecrane. Algoritmul este făcut în așa fel încât oricine poate să ajungă în fața majorității fără să fie faimos atâta timp cât video-ul este unul interesant. Între clipulețele de pe TikTok nu există pauze tocmai pentru a nu îi da posibilitatea utilizatorului să se plictisească și a nu oferii sentimentul de final.
TikTok a spulberat cele mai mari frici ale celor care ar vrea să creeze conținut pe YouTube, dar nu au curajul, prin simplul fapt că aici nu ai nevoie de o cameră video, faci totul cu telefonul, montajul este simplu și rapid, nu îți ia mult timp să faci un clip de 15-60 de secunde și dacă areți ceva interesant, poți ajunge la sute de mii de vizualizări încă din prima zi. Creșterea aici este fenomenală, iar dacă te apuci acum,într-un an de zile poți strânge o comunitate imensă în jurul tău, iar de aici să transferi treptat abonații către YouTube sau alte platforme.
Ce sfat ai pentru cei care vor să facă Youtube? Recomandă și 3 scule esențiale pentru a începe cu dreptul în această lume.
Dacă e ceva suficient de important pentru tine, o vei face, altfel nu o să funcționeze. Acesta este primul sfat pentru cei care vor să facă YouTube, pentru că aici creșterea o să fie lentă la început și doar dacă te pasionează suficient asta doar atunci vei avea și rezultate, altfel mai bine nu te apuci.
Începe cu DE CE? Pune-ți întrebarea: de ce vrei să faci YouTube? Vrei să transmiți ceva, vrei să îți dezvolți anumite abilități, vrei să cunoști oameni noi sau vrei doar să faci bani? Căci dacă e vorba doar despre bani, îți spun că sunt șanse de 99% ca minim un an să nu câștigi nimic financiar, dar dacă este ceva mai profund ce te atrage în această industrie atunci dă-i înainte și nu îi asculta pe ceilalți.
Odată ce ai înțeles realul motiv pentru care vrei să faci asta, este bine, să te apuci de azi, fără să te judeci prea mult, fără să vrei să fie perfect totul înca de la primul video. Vei râde peste câțiva ani de primul tău vlog, dar amintește-ți că toți am început undeva și este mult mai bine să faci ceva așa cum poți, cu ce ai, decât să nu faci deloc.
Nu cred că e neaparat relevant să ofer eu sfaturi, dar pot să spun cum fac eu în pasi mari, ca să lansez un vlog nou. În primul rând adun mereu idei de pe online care îmi plac, le salvez undeva și apoi le iau la rând și decid despre ce aș vrea să fie Vlog-ul următor.
- Scriu într-un document toate ideile despre care vreau să vorbesc și le transform într-un scenariu.
- Corectez și adaptez scenariul împreună cu echipa mea, dar poți face asta și de unul singur.
- Schițez pe o foaie de hârtie fiecare cadru din video și apoi fac lista cu locațiile și recuzita necesară.
- De aici încep filmările, dar nu înainte de a gândi fiecare cadru, și de a-i da linia regizorală.
- Dau rec și filmez cadrele, uneori și de 15-20 de ori ca să am de unde alege la montaj.
- Pe urmă începe montajul unde din nou respect scenariul și adaug vocile, sunetele adiționale.
- Încarc materialul pe YouTube după ce am gândit un titlu atractiv si o imagine reprezentativă.
- Ultimul pas este să decid unde voi promova, când și prin ce metode, iar apoi poate să vină lansarea.
- Munca nu se termină aici pentru că imediat după lansare, monitorizez evoluția vizionăriilor, și răspund la comentarii.
Cam asta ar fi în linii mari, dar tu îți poți dezvolta propriul stil!
Voi recomanda și 3 scule care te vor ajuta mult în producție, dar vreau să înțeleagă cei care vor să înceapă că nu e despre scule, e mai mult despre voință. Sunt 2 elemente principale din punct de vedere aparatură, atunci când vreo să realizezi un vlog: Imagine și Sunet.
Mulți ar spune că imaginea este mai importantă decât sunetul, însă este tocmai invers. Un clip mai puțin plăcut vizual, dar cu o coloană sonoră bună, o să fie mult atractiv decât un video filmat 8K, dar cu un sunet din care nu poți distinge aproape nimic.
Așa că focusul ar trebuii să fie în primul rând pe un sunet bun, iar aici recomand următoarele soluții accesibile:
Microfon Studio Behringer C1U, Lavalieră Rode SmartLav+ sau Microfon Zoom H1N
Pentru imagine poți folosii orice telefon mobil mid-range de pe piață, dar dacă vrei și poți să investești într-o cameră decentă, am următoarele recomandări:
Panasonic Lumix GF7K, sau dacă ai un buget mai mare desigur Sony A7S III
Vei mai avea nevoie de un trepied, sau un suport de telefon, dar aici aprope orice variantă este potrivită pentru început. Însă ce nu ar trebui să neglijezi la niciun video este lumina. Dacă nu îți permiți iluminare artificială, și cel puțin un softbox pentru atenuarea umbrelor, alege să filmezi într-un spațiu cu multă lumină naturală frontală (de exemplu în fața unei ferestre), iar perioadele cele mai potrivite din zi sunt cele de la răsărit și de la apus sau zilele înnorate.
Aș putea să mai spun multe despre importanța unui prompter, iluminarea ambientală, sau un stabilizator pentru cadre magice însă cred cu tărie că la început acestea pot fi neglijate.
- Nu mai căuta scuze și nu mai sta pe gânduri, fă-ți un plan simplu și pune-l în aplicare după care repetă procesul.
- Nu ai cameră cu care să filmezi? Și ce dacă, folosește telefonul.
- Nu ai lumină profesională? Și ce dacă, folosește-te de lumina naturală.
- Nu ai idei despre ce să vorbești? Și ce dacă, vorbește despre ideile altora.
- Nu ai niciun abonat care să te urmărească? Și ce dacă, arată vlogul cunoștințelor tale, și încet vei crește dacă faci o treabă bună.
- Nu ai timp pentru a filma? Și ce dacă, filmează zilnic un minut, și într-o săptămână ai vlog-ul gata.
- Nu mai ști ce altă scuză să găsești? Perfect! Atunci e timpul să treci la treabă!
Nu te-am convins? Nicio problemă! Urmărește-mi vlogurile și poate într-o zi te voi inspira să faci acest pas!
Acesta a fost interviul cu Mex. Unul foarte interesant și plin de informații captivante. Nu uita să-l urmărești pe Mex în fiecare loc din Social Media. Postează informații prețioase în mod gratuit oferind astfel plus valoare în viețile urmăritorilor săi.
Facebook – @szaszfulop
Instagram – @mexxym
Youtube – @Mex
Tik-Tok – @mexxym
Seria de interviuri marca Mediaș Live continuă. Nu uitați să ne urmăriți și pe Facebook – @MediașLive pentru a rămâne la curent cu tot ce se întâmplă interesant în zona noastră. Ai vreo sugestie pentru următoarele interviuri? Dă-ne de veste! 🙂
Newsletter saptamanal MediasLive
Vrei sa primesti stiri si evenimente din Medias pe e-mail? Aboneaza-te la newsletterul nostru saptamanal!